inside-banner

دوربین دش کم چیست و چه کاربردی دارد

دوربین دش کم چیست و چه کاربردی دارد

دوربین دش کم چیست و چه کاربردی دارد

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه تکنولوژی به طور چشمگیری زندگی ما را تغییر داده است؟مطالعهٔ این مقاله از ویتکس به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از تأثیرات فراگیر تکنولوژی در زندگی روزمره پیدا کنید. 

دوربین دش کم چیست و چه کاربردی دارد؟

داش کم یا "دوربین خودرو"، یک دوربین است که درون خودرو نصب می‌شود و وظیفه ضبط تصاویر و ویدئویی از راننده و محیط اطراف خودرو را بر عهده دارد. ...
داش کم‌ها یا دوربین‌های خودرو همچون سایر وسایل جانبی خودرو برای رانندگان به دلایل مختلفی مفید هستند.

داش کم چیست ؟

dash cam چیست؟ آنچه درباره داش کم باید بدانید داش کم (به انگلیسی : Dashcam) نوعی دوربین جانبی مخصوص نصب در داخل و شیشه جلو یا بخش مقابل راننده اتومبیل میباشد و بوسیله لاستیک مکش یا نوار چسب نصب میگردد .
دوربین خودرو همچنین میتوان آن را بالای داشبود قرار داد یا با گیره مخصوص به آینه مخصوص دیدن عقب متصل نمود . وقتی اتومبیل در حال حرکت است این دوربین بطور پیوسته از راه جلوی اتومبیل تصویر برداری میکند . در صورت تصادف یا هر حادثه، داش کم از شواهد تصویر برداری میکند . انواع مختلفی از داش کم در بازار موجود میباشد اعم از دوربین های ویدئویی اولیه یا انواعی که دارای پارامترهای مانند تاریخ / زمان هستند یا نمایانگر سرعت ، مکان یا جی سنسور.

انواع دوربین جلو خودرو یا دش کمرا

دوربین های جلو خودرو دارای ماهیت یکسان ولی ساختار و قابلیت های متنوع و متفاوتی می باشند که از جمله آنها می توان به مدل های زیر اشاره نمود:
دوربین های پشت آینه
دوربین ثبت وقایع همراه با آینه جلو (در یک مجموعه)
دوربین جلو خودرو با پایه ویژه شیشه
دوربین جلو خودرو جهت نصب روی داشبورد (از بابت مانت مشابه مورد قبل و ظاهری یکسان است)
دوربین های مینی و میکرو بسیار کوچک با قابلیت نصب در نقاط مختلف خودرو

بیشتر بدانیم : اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

علت استقبال گسترده جهانی از دوربین های ثبت وقایع و یا به عبارتی Dash Camera چیست؟

پاسخ بسیار ساده و مشخص می باشد، با توجه به ازدحام جمعیت در کلان شهر ها و بروز ترافیک روزانه و از طرفی حجم بالای خودرو با رانندگان بی احتیاط که منجر به تصادف در مناطقی که فاقد دوربین راهنمایی رانندگی می گردد، نصب یک دوربین جلو خودرو در اثبات حقیقت و همچنین ارائه مدرک به مراجع قانونی به منظور قضاوت بهتر و دقیق تر بسیار مهم و کاربردی می باشد.
یکی دیگر از مصارف گسترده دوربین دش کم ضبط ویدئو از جلو ماشین و استفاده از آن در زمانی می باشد که افراد سود جو خود را جلو ماشین های عبوری پرتاب کرده تا از بیمه اتومبیل استفاده کنند و یا با صحنه سازی اقدام به دریافت مبلغی بابت رضایت نمایند.
برخی دیگر از مدل های پیشرفته دش کمرا امکان ضبط فیلم از دو طرف را در اختیار کاربر قرار می دهند. به این شکل که به غیر از نمای جلو اتومبیل امکان رکورد ویدئو از داخل اتاق ماشین با لنز دوم را داشته و می توان از ویدئو های ضبط شده استفاده تفریحی و یا مستند سازی در خصوص شرایط بهرانی و مورد نیاز نمود.
روش‌هایی برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری ماشین

ایا دش کم به باتری ماشین اسیب میزند؟

با این حال، می‌توانید با رعایت چند روش ساده، از آسیب‌دیدن باتری ماشین خود جلوگیری کنید. بعضی از روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:
1- استفاده از دش کم با باتری داخلی:برخی از دستگاه‌های دش کم با باتری داخلی عرضه می‌شوند که به شما اجازه می‌دهند تا از باتری دستگاه برای ضبط ویدیو استفاده کنید. در این صورت، نیازی به استفاده از باتری ماشینتان ندارید.
2- قطع‌کردن دش کم هنگام خاموش‌شدن ماشین: در صورت خاموش شدن ماشین، قطع کردن دش کم نیز می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدن باتری کمک کند.
3- استفاده از یک شارژر خودرو هوشمند: شارژر خودرو هوشمند، به شما اجازه می‌دهد تا باتری ماشین خود را بهینه سازی کنید. این شارژر، به طور خودکار شارژ را قطع می‌کند و باعث جلوگیری از آسیب دیدن باتری ماشین می‌شود.
4- استفاده از باتری جایگزین: اگر مشکلتان با راه‌حل‌های قبلی حل نشد، می‌توانید از باتری جایگزین استفاده کنید.

بیشتر بدانیم : باتری خودرو و مهمترین راهکارهای نگهداری

آیا دش کم می‌تواند حین رانندگی، باتری ماشین را خالی کند؟

وقتی درحال رانندگی هستید، نگران خالی‌شدن باتری ماشین نباشید. دینام موتور می‌تواند حین رانندگی، چراغ‌های جلو، ضبط ماشین و همچنین دش کم را تغذیه کند.
وقتی موتور ماشین را خاموش می‌کنید، باتری همه وسیله‌ها را تغذیه می‌کند تا زمانی که خود ماشین، برق را قطع کند تا از خالی‌شدن باتری جلوگیری شود. این موضوع بسته به مدل ماشینتان، متفاوت خواهد بود.

اگر دش کم به سوکت فندک ماشین متصل شده باشد چه؟

وقتی ماشین، برق لوازم جانبی خودرو را قطع می‌کند، معمولا برق فندک نیز قطع می‌شود که البته به مدل ماشینتان نیز بستگی دارد.
دش‌کم‌هایی که به سوکت فندک متصل می‌شوند، معمولا خازنی فوق‌العاده یا باتری داخلی کوچکی دارند و می‌توانند ضبط فیلم را با موفقیت به پایان برسانند و خودشان خاموش شوند. بعضی از آن‌ها باتری بزرگ‌تری دارند و در نتیجه قادر هستند در همین حالت، تا مدتی به کار خود ادامه دهند.
اگر برق سوکت لوازم جانبی ماشین را قطع نکنید، مثلا سویچ‌ها را برندارید، ممکن است دش کم اگر دائما درحال ضبط باشد یا هرازچندگاهی به‌دلیل تحرک در محیط روشن شود تا تصویری ضبط کند، در طول شب باتری را تخلیه کند.

اگر دش کم به جعبه فیوز ماشین وصل شود چه؟

اگر می‌خواهید دش کم هنگامی که خودرو در پارک است نیز کار کند، بهتر است آن را به جعبه فیوز سیم‌کشی کنید. کیت‌های سخت‌افزاری دش کم می‌توانند قدرت آن را طوری تنظیم کنند تا وقتی خودرو در پاک است، باتری تخلیه نشود.
بعضی از دش کم ها محافظی اضافی برای قطع ولتاژ‌های پایین دارند، به همین دلیل اگر باتری خودرو تمام شود، به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند.

اگر دش کم به پاوربانک وصل شود چه؟

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید حین نصب دش کم انجام دهید، وصل‌کردن آن به پاوربانک مخصوص است تا وقتی ماشین در پارک است، باتری ماشین خالی نشود.
دینام موتور، می‌تواند دش کم را تغذیه کند و پاوربانک را نیز حین رانندگی شارژ نگه دارد. بدین ترتیب این پاوربانک یا همان battery pack می‌تواند بدون اتکا به باتری ماشین، دش کم را همیشه روشن نگه دارد.

می‌توانید از محصولات زیر برای نصب و راه‌اندازی دش کم در ماشین خود استفاده کنید:

1- پاوربانک‌های قابل حمل: این پاوربانک ها معمولا برای شارژ گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها در حال حرکت استفاده می شوند. می توانید دوربین خود را با استفاده از کابل USB به پاوربانک متصل کنید. مطمئن شوید که پاور بانک ظرفیت کافی برای تامین برق مداوم به دوربین داشبورد را داشته باشد.
2- جامپ‌استارترها: این نوع باتری‌ها معمولا برای راه‌اندازی باتری خودرو طراحی شده‌اند، اما می‌توانید از آن‌ها برای تغذیه دش کم خود نیز استفاده کنید. این جامپ‌استارترها معمولا پورت یواس‌بی داخلی یا سوکت فندکی دارند.
3- باتری‌های مخصوص: این نوع پاوربانک‌ها، به‌صورت اختصاصی برای دش کم طراحی شده‌اند و مستقیما در سیستم الکتریکی خودرو، در جعبه فیوز آن نصب می‌شوند و می‌توانند برق موردنیاز دش کم را به‌طور مداوم تامین کنند. برای استفاده از این نوع باتری‌ها، به نصاب حرفه‌ای نیاز دارید.
4- باتری‌های اکسترنال: بعضی از تولیدکنندگان دش‌کم، باتری‌های اکسترنالی ارائه می‌کنند که به دش کم ها وصل می‎شوند و قدرت پشتیبانی طولانی‌تری را فراهم می‌کنند و می‌توانند به‌صورت جداگانه نیز شارژ شوند.
بهتر است هنگام انتخاب پاوربانک مناسب برای دش‌کم، عواملی مانند ظرفیت، سازگاری با دش کم و توانایی شارژ مجدد پاوربانک را در نظر بگیرید و همچنین از نصب ایمن آن مطمئن شوید تا خطری، رانندگیتان را تهدید نکند.

بهترین برند های دش کمرا

تولید کنندگان و برند های نام آشنایی در حوزه تولید دوربین جلو خودرو فعالیت دارند و بسیاری از تولید کنندگان چینی با سطح قیمت و کیفیت متفاوت نیز دائما وارد بازار کین آپشن پرطرفدار خودرو می شوند.
از مهمترین و معروف ترین برند های تولید کننده دش کمرا می توان به این موارد اشاره نمود:
Garmin Dash Cam
Nextbase Dash Cam
Thinkware
Mio MiVue
Xiaomi
Apeman
Rove
Crosstour dash cam
Rexing
Viofo

نتیجه گیری :

دش کمرا ارزش خرید دارد !؟

خریدن یا نخریدن دش کم و لوازم این چنینی بیشتر به شرایط مالک خودرو بستگی دارد.در کاربردی بودن دش کم با وجود تصادف های ساختگی با هدف دریافت دیه در این روزها تقریبا در حال تبدیل شدن به یک الزام است اما باید یک نکته کلیدی را خرید دش کم مورد توجه توجه قرار دهید.اگر دش کم را روی خودرو نصب کردید باید در زمانی که خودرو را پارک می کنید حتما آن را از خودرو خارج کنید تا به عامل تشویقی سارقان خودرو تبدیل نشود.
با گسترش سرقت های خرد و افزایش سرقت لوازم داخل خودرو بهتر است تا حتی در زمان پارک های کوتاه مدت نیز این کار را انجام دهید که این موضوع خود به یک چالش تبدیل می شود.پس پیشنهاد می کنیم اگر فراموشکار هستید از خیر خرید این وسیله کاربردی بگذرید در غیر این صورت خرید دش کم می تواند یک سرمایه گذاری مناسب در زمان وقوع اتفاقات و حوادث باشد به خصوص اگز خدای ناکرده با فعالان صنف تصادف های ساختگی روبرو شوید.