در این مقاله از ویتکس میخوانیم :
گاز خودرو معمولاً به سوخت یا مایعی اشاره داره که برای ایجاد انرژی در موتور خودرو استفاده میشه. این ممکنه شامل گازوئیل یا بنزین برای موتورهای دیزلی و بنزینی باشه، همچنین ممکنه به گازهای طبیعی یا گازهای دیگه مانند گاز مایع (LPG) اشاره کنه که در برخی خودروها استفاده میشه. هر کدوم از این انواع گازها ویژگیها و استفادههای مختلفی دارن و بسته به نوع موتور و خودرو مورد استفاده قرار میگیرند.
۱. مخزن گاز: جایی که گاز مایع مانند گاز طبیعی مایع (LPG) یا گاز مایع پتروشیمیایی (GPL) نگهداری میشود.
۲. سیستم تزریق: سیستمی که گاز را از مخزن به موتور منتقل میکند. این شامل انتقال گاز، کنترلهای الکترونیکی و شیرهای ایمنی است.
۳. بازوهای تزریق: سیستمی که گاز را به دقت و در نسبت مطلوب به سیلندرهای موتور ارسال میکند.
۴. تانک احتیاطی: یک مخزن کوچک است که در صورت لزوم برای استفاده از سوخت بنزین یا دیگر سوختها فراهم میکند.
۵. سیستم کنترل الکترونیکی: سیستمی که وظیفه کنترل تزریق گاز را بر عهده دارد و با استفاده از سنسورها و الگوریتمهای خاص کار میکند تا مصرف سوخت را بهینه کند.
۶. سوئیچ و کنترلها: این اجزا برای کنترل روشن و خاموش کردن سیستم گاز سوز و تغییر بین سوختهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
برای دوگانه سوز کردن خودرو، مالک باید به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز ، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. حداقل یک هفته پس از ثبت نام، پیامکی برای متقاضی ارسال میشود؛ سپس شخص باید مجدد به سایت مراجعه کرده و نسبت به انتخاب نزدیکترین محل مجاز اقدام کند.
پس از مشخصشدن زمان و محل آن، برای انجام امر تبدیل باید به مرکز مدنظر برود تا فرآیند کار توسط کارشناسان برای ماشین وی انجام شود.
نکته مهم: طبق اعلام رییس اتحادیه سوختهای جایگزین، حداکثر زمان انتظار برای هر شخص حدود دو ماه خواهد بود.
گاز طبیعی فشرده به عنوان یک سوخت تمیز و پاک در انواع وسایل نقلیه محسوب میشود؛ زیرا درصد آلایندههای خروجی از آن مثل کربن نسبت به بنزین، بسیار کمتر است.
در شرایطی که آلودگی هوا، آسیب زیادی به محیط زیست و همچنین سلامتی شهروندان میرساند؛ آلودگی کمتر ناشی از سوخت CNG در ماشینهای گازسوز به عنوان یک مزیت بزرگ برای خودروهای دوگانه سوز، بهخصوص در کلان شهرهایی همچون تهران و فصلهای سرد سال شناخته میشود که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
گاز طبیعی هنگام بروز سانحه یا تصادف در هوا منتشر میشود؛ اما بنزین با عدم انتشار خود، خطر آتشسوزی را برای خودرو فراهم میکند. در نتیجه CNG سوختی ایمنتر از بنزین است.
احتراق گاز CNG برخلاف بنزین، باعث کاهش انتشار گازهای مضر در هوا میشود. مونو اکسید کربن تا ۷۰ درصد، ذرات آلوده گازی غیر متانی معلق در هوا تا ۸۹ درصد و نیتروژن تا ۸۷ درصد کاهش پیدا میکند.
استفاده از سی ان جی به جای بنزین در خودروهای دوگانه سوز، مزیت بزرگی همچون کاهش هزینههای سوخت برای رانندگان را به همراه دارد.
قابلیت مکش گاز طبیعی فشرده از مخزن سوخت خودرو وجود ندارد؛ در نتیجه احتمال سرقت آن، بسیار کم است.
کربن کم تولید شده توسط سوخت CNG، کمک فروانی به تمیزی تمام قطعات موتور میکند.
کپسولهای ذخیره گاز، دوام بسیار بیشتری نسبت به باکهای بنزین در خودروهای دوگانه سوز دارند.
برد عملیاتی ماشینهایی که از بنزین به عنوان سوخت استفاده میکنند؛ نسبت به خودروهای گازسوز بیشتر است. زیرا حجم قابل سوختگیری، حدود یک سوم بنزین بوده؛ در نتیجه افراد به ازای هر بار مراجعه به جایگاه بنزین، باید سه مرتبه به جایگاههای CNG مراجعه کنند.
استفاده از سی ان جی آسیب زیادی به قطعات موتور میزند؛ به عبارتی استهلاک پیشرانه را به مرور بیشتر میکند.
بنزین به صورت کامل، قابلیت سوختن دارد؛ اما گاز کاملا نمیسوزد.
تعمیرات و نگهداری ارائه شده برای خودروهای دوگانه سوز، کمی ضعیف است.
با احتراق گاز طبیعی فشرده، قدرت خروجی پیشرانه کمتر میشود.
با سوخت CNG عمر قطعات بهکار برده شده در موتور، کاهش پیدا میکند.
بیشتر بخوانیم : اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند
گاز طبیعی فشرده یا سی ان جی سوختی است که بیشتر به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می رود.
سی ان جی نسبت به این سه سوخت آلودگی کمتری ایجاد می کند.
همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می شود.
سی ان جی با فشرده سازی گاز طبیعی بصورت خام ایجاد میشود.
به گونه ای که حجمی که اشغال می کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال میکند.
سیانجی هم در خودروهای بنزینسوز که موتور آنها برای استفاده از سیانجی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور ویژه سیانجی سوز ساخته شدهاند، استفاده میشود.
چگالی انرژی سیانجی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایعشده و ۲۵ درصد گازوئیل است.
یعنی سیانجی در حجم مساوی یکچهارم گازوییل انرژی تولید میکند.
ال پی جی یکی از محصولات جانبی صنعت نفت است که شامل پروپان، پروپلین، بوتان و بوتیلن است.
البته قسمت عمده LPG از پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شده است.
الپیجی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است.
اما کدام یک بهتر است LPG یا CNG؟
در مقایسه ای کوتاه بین ال پی جی و سی ان جی ، به روشنی می توان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو دارد، LPG بسیار جذاب تر و مفید تر از CNG است.
پیمایش بیشتر با ال پی جی
۱- خودرو CNG سوز با مخزن پر، حداکثر ۱۵۰ کیلومتر را می پیماید.
که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا 60 کیلومتر هم کاهش پیدا می کند.
ولی خودرو LPG سوز، بیش از ۴۰۰ کیلومتر با یک مخزن پر می تواند تردد کند.
با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد، تعداد جایگاه های CNG باید تا پنج برابر بیش تر از جایگاه های LPG باشند.
این موضوع بیش از هر چیز اهمیت لزوم ساخت جایگاه در کشور را نشان می دهد.
شهروندانی که به دنبال دوگانه سوز کردن خودرو خود هستند باید صرف وقت برای سوخت گیری را در نظر بگیرند.
بیشتر بخوانیم : ماشین بازها چه کارهایی میکنند
بیشتر بخوانیم : روش های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
شروع کار خودرو با بنزین در CNG سوزها
۲- خودرو CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع به کار کند.
در حالیکه خودرو LPG سوز چنین الزامی ندارد. ( به ویژه در فصل های گرم و منطقه های گرمسیری )
شتاب بیشتر با سوخت LPG
۳- شتاب ایجاد شده توسط سی ان جی کمتر از نصف شتاب ایجاد شده توسط ال پی جی است.
به این ترتیب خودرو سی ان جی سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند.
حال باید یه این فکر کرد که طی راه در جاده های کوهستانی و حتی خیابان های پر شیب شمال تهران چگونه با سی ان جی امکان پذیر خواهد بود؟
وزن مخازن CNG و LPG
۴- وزن مخزن سی ان جی بیش از ۶۰ کیلوگرم است.
در حالیکه مخزن ال پی جی جدود یک پنجم آن وزن دارد.
به این ترتیب با مخزن سی ان جی خودرو همیشه حتی در حالت توقف، حامل یک مسافر بالغ است.
پس میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنرها و شاسی به مقدار زیادی بالا می رود.
خوردگی قطعات خودروهای گازسوز
۵- میزان خوردگی ناشی از گاز سی ان جی به مراتب نسبت به ال پی جی برای خودروهای بنزین سوزی که دوگانه سوز می شوند، بیشتر است.
سپاسگزاریم که تا انتها در این مقاله از ویتکس هم همراه ما بودید.از شما دعوت میکنم که با همکاری و هماندیشی، به افزایش دانش و افرادی که مشارکت میکنند، کمک کنید. سپاس از وقتی که صرف مطالعه این مقاله کردید و امیدوارم که تجربهی خواندن آن برایتان مفید و لذتبخش بوده باشد.