inside-banner

تیونینگ خودرو: مزایا و معایب تیون کردن خودرو

تیونینگ خودرو: مزایا و معایب تیون کردن خودرو

 تیونینگ خودرو: مزایا و معایب تیون کردن خودرو

یکی از بحث‌های جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. ویتکس در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد. در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکت‌هایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام می‌دهند تیونر می‌گویند.

انچه میخواهیم بخوانیم :

تیونینگ خودرو چیست؟

• تیونینگ در کدام بخش خودرو اعمال میشود؟

• تنظیم بدنه و ظاهر خودرو

• تنظیم سیستم تعلیق خودرو

• سیستم‌های تعلیق هیدرولیک

• مزایا و معایب تیونینگ کردن خودرو

در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟

تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون می‌کنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر می‌دهید. این تغییرات می‌تواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد. همچنین می‌توانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. تیونینگ ماشین از مسائل جذاب برای علاقه‌مندان به اتومبیل است.

تیونینگ در کدام بخش های خودرو اعمال میشود؟

تیونینگ تنظیم بدنه و ظاهر خودرو

تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور

تنظیم سیستم تعلیق خودرو

سیستم‌های تعلیق هیدرولیک

 

تنظیم بدنه و ظاهر خودرو

تنظیم بدنه

تنظیم بدنه در تیونینگ از رنگ آمیزی جدید رینگ چرخ و نصب اسپویلر تا جایگزینی قطعات استاندارد را شامل می‌شود.که به این عمل هیدروگرافی یا چاپ ابی میگویند. به خصوص در مورد ظاهر، تقریبا هیچ محدودیتی برای تغییر وجود ندارد. بسیاری از تیونرها با تمیز کردن خودرو شروع می‌کنند. آن‌ها ابتدا هر چیزی را که باعث حواس پرتی می‌شود از بین برده، حروف و آرم‌ها را برداشته و قالب‌ها یا دستگیره‌های در را برمی‌دارند.

نقطه شروع محبوب برای اصلاحات اولیه، مشبک رادیاتور است. توری‌های اسپرت جدید معمولا یک لیفت صورت ساده با جلوه ای جذاب هستند. از سوی دیگر، افزودن قطعات عقب باعث می‌شود خودرو عریض‌تر به نظر برسد و ظاهری جذاب‌تر از خود ارائه دهد. هنگام تغییر بدنه، طول‌های مشخصی از قسمت‌های نگهدارنده (ستون‌های A-، B- و C) بدنه بریده می‌شود. این کار باعث تغییر ابعاد بدنه نیز خواهد شد. به این ترتیب، سقف پایین‌تر و پنجره‌ها کوچکتر به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از راه‌های تنظیم بدنه، تنظیم کلاسیک اسپویلر است. چه در جلو و چه در عقب، جلوه بصری بسیار زیاد است. به همان اندازه که جزء جدید توجه را به وسیله نقلیه جلب می‌کند، اما به هیچ وجه اسپویلرها عملکرد رانندگی را بهبود نمی‌بخشد. به عنوان مثال، ممکن است وسیله نقلیه در سرعت بالا مقاومت بیش از حد هوا را تجربه کند. بنابراین اسپویلر نمونه ای از موارد غیراصولی در تنظیم بدنه است. به هر حال، بسیاری از تزئینات جذاب می‌توانند ویژگی‌های حرفه‌ای رانندگی را تحت شرایط خاص بدتر کنند، به عنوان مثال لاستیک‌های پهن می‌توانند مقاومت حرکتی را افزایش دهند، رکاب‌های عمیق می‌توانند در جاده‌ها را اصطکاک ایجاد کنند و انواع قطعات اضافی وزن کلی خودرو را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، تیونرها باید قبل از هرگونه تغییر به روش‌های اصولی و حرفه‌ای تیونینگ آشنا باشند.

تیونینگ درب‌های خودرو

همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفه‌ای به شیوه‌ای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شوند. و برای ایجاد چنین حسی اقدام به تغیر زاویه باز و بسته شدن درب‌های خودروی خود می‌کنند.تیونینگ درب‌ها ممکن است در دو زاویه متفاوت صورت گیرد. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود.در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار می‌گیرد و درب‌های خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز می‌شود. شرکت خودروسازی تسلا از درب‌های عقب یکی از مدل‌های خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است.

تیونینگ در سقف خودرو

قطعا هر راننده و سرنشینی دوست دارد که در فصل‌های گرم تر، از هوای آزاد بر روی سقف خود استفاده کند و داشتن سان روف برای راننده‌های امروزی یکی از مهم ترین آپشن‌ها برای یک خودرو می‌باشد.یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام می‌گیرد. بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند.

تیونینگ و تغییر چراغ خودرو

چراغ‌های یک خودرو در واقع بخش مهمی از فیس و صورت خودرو می‌باشند.از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد.
یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است. تیونینگ چراغ می‌تواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. در اکثر موارد تیونرها از چراغ‌های خشن‌تر و گیراتر برای خودروها استفاده می‌کنند تا ظاهر کلی خودرو را بهبود بخشند هرچند برخی تیونرهای حرفه‌ای به دنبال بهبود کارایی می‌روند و از چراغ‌هایی با تکنولوژی LED یا حتی لیزر استفاده می‌کنند.

تیونینگ و تعویض سپرها

سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت.

 

تیونینگ سیستم صوتی و تصویری

موسیقی از قدیم یکی از همراهان جدانشدنی از بخش خودرو بوده است و این سیستم هر روز در حال ارتقا می‌باشد.سیستم پخش هر خودرویی متصل به چندین قطعات جانبی می‌باشد که در تیون کردن این بخش ممکن است بخشی از این قطعات تقویت و بخشی کلا اضافه و یا تعویض گردند.به طور مثال ممکن است بلندگوهای خودرو به صورت کلی حذف و با مدل‌های قوی تر و بیس دار تعویض گردند. یا آنکه دوربین دنده عقب به صورت کامل به این سیستم اضافه گردد.

یکی دیگر از بخش‌هایی که به لوکس کردن فضای داخل کابین خودرو در این بخش کمک فاحشی می‌کند، افزودن مانیتور به پشت کلاهک‌های صندلی‌های جلو می‌باشد.

تیونینگ و تعویض سر اگزوز

ساده‌ترین کاری که مالک غیرحرفه‌ای یک خودرو می‌تواند انجام دهد نصب سر اگزوزهای اسپرت روی خودرو خواهد بود اما تیونرهای حرفه‌ای این کار را بسیار مفصل‌تر انجام می‌دهند. تیونرهای باتجربه معمولاً از سیستم‌های اگزوز کاراتر با صدای بهتر و سر اگزوزهای از جنس فولاد ضدزنگ و با پوشش فیبر کربن یا کروم استفاده می‌کنند. یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد.

تغییر ارتفاع خودرو

بسیاری از خودروهای لوکس و امروزی قابلیت تغیر ارتفاع خودرو به صورت دستی توسط یک دکمه را دارند که خودرو در جاده‌های هموار به کمترین ارتفاع خود تنزل داده می‌شود و در راه‌های ناهموار و خاکی، به بالاترین ارتفاع خود ارتقا داده می‌شود.
بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می‌بینند اما این کار می‌تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند.در تیونینگ ارتفاع خودرو بعضی از علاقه مندان فقط نسبت به بریدن فنرها و یک سری اقدامات ساده برای کاهش ارتفاع خودروی خود اکتفا می‌کنند و هستند افرادی که با صرف هزینه بیشتر و نصب قطعات و جک‌های مخصوص، این قابلیت افزایش و کاهش ارتفاع خودرو را به صورت دستی بر روی خودروی خود نصب می‌کنند.

تعویض تایرها و رینگ‌ها

رینگ و لاستیک خودرو اهمیت به سزایی در زیبایی آن دارد. خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جاده‌ها ساخته می‌شوند و اغلب آن‌ها از لاستیک‌های با پهنای کمتر و رینگ‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آن‌ها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که می‌خواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیک‌های بهتر استفاده کنند. به همین خاطر می‌توان رینگ و لاستیک‌های حرفه‌ای و باکیفیت را از برخی شرکت‌ها تهیه کرد. چنین رینگ‌هایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو می‌شوند.

تیونینگ و تعویض جلو پنجره

جلوپنجره‌های بزرگ، معمولاً ظاهر اسپرت‌تر و باصلابت‌تری به خودرو می‌دهند. در برخی خودروها که جلوپنجره‌شان کوچک است و یا رنگ جلوپنجره با بقیه قسمت‌ها همخوانی ندارد، می‌توان با تعویض مدل و یا رنگ آن تغییری در ظاهر خودرو ایجاد کرد. اصلاً می‌توانید به طور کلی طراحی سپر را تغییر دهید. می‌توان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد.

تیونیگ صندلی توسط روکش و یا تعویض صندلی

یکی از راه‌های تغییر اتاق خودرو، تعویض صندلی‌های خودرو است. این تغییر فقط می‌تواند شامل تعویض روکش صندلی‌ها باشد؛ اما گاهی رانندگان دوست دارند که علاوه بر روکش صندلی، آپشن‌هایی مانند: سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز بر روی صندلی خود داشته باشند.

تیونینگ شیشه‌های خودرو

شاید تیونینگ شیشه‌های خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب می‌شود. البته درصورتی‌که این کار به‌صورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. همچنین برخی شرکت‌ها کار ضدگلوله کردن شیشه‌ها را نیز انجام می‌دهند که هزینه نسبتاً بالایی دارد.

 

تنظیم موتور

تعویض موتورهای قدیمی با موتورهای جدید، یک راه خوب برای افزایش قدرت و تقویت ماشین است، اما به طور دقیق، برای بسیاری از طرفداران تیونینگ به عنوان تنظیم به حساب نمی‌آید. برای آن‌ها، تیونینگ به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود در خودرو است تا قدرت بیشتری ارائه کنند.

یکی از معیارهای تنظیم موتور به طور کاملا کلاسیک، افزایش ظرفیت سیلندر است: در این فرآیند، سوراخ سیلندر افزایش می‌یابد. اما چرا عملکرد موتور با سیلندرهای بزرگتر افزایش می‌یابد؟ خیلی ساده است؛ زیرا هوا و سوخت بیشتری را می‌توان در سیلندرهای بزرگتر نسبت به سیلندرهای کوچکتر سوزاند. این کار باعث افزایش قدرت خودرو می‌شود.

توربوشارژ موتور یکی دیگر از راه‌های افزایش قدرت موتور است. با کمک توربوشارژر یا سوپرشارژر می‌توان فشار متوسط ​​و در نتیجه قدرت خودرو را افزایش داد. فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود بخشیده، به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. تیونینگ نیازی به دخالت در مکانیک موتور ندارد. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می‌یابد. به این ترتیب می‌توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. این اقدامات منجر به افزایش قدرت و گشتاور موتور می‌شود.


تیونینگ وسیله نقلیه راه حل خوبی برای بهبود ظاهر خودرو و همچنین افزایش عملکرد و توانایی‌های آن است. راه‌های مختلفی برای تنظیم و تقویت ماشین وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان در خانه انجام داد. چه بخواهید موتور را ارتقا دهید یا فقط ظاهر خودروی خود را زیباتر کنید، تیونینگ ممکن است قدم مناسبی برای شما باشد. در این مقاله از الوباتری بزرگترین مجموعه فروش باتری ماشین، 10 راه حال آسان برای تقویت ماشین و افزایش عملکرد موتور ماشین ارائه داده‌ایم. برای شروع مطمئن شوید که همه کارها را به درستی انجام داده تا در انتها مشکلی برای خودروی شما پیش نیاید.

تنظیم سیستم تعلیق خودرو

خودروسازان سیستم تعلیق خودروهای خود را طوری طراحی می‌کنند که وسیع‌ترین هدف برای تیونینگ باشد. اما این به سلیقه هرکسی نمی‌خورد. برای تیونرها، تنظیم سیستم تعلیق، اصلاح اجزای سیستم تعلیق است، بنابراین بخشی جدایی ناپذیر از تجارت روزانه آنها می‌باشد. علاوه بر این، ثابت شده است که تنظیم سیستم تعلیق در تقویت ماشین بسیار موثر است. تیونینگ سیستم تعلیق دو خواسته مالک را برآورده می‌کند، یعنی هندلینگ و ظاهر خودرو را بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر، تنظیم موتور در زیر کاپوت پنهان می‌ماند.

 

سیستم‌های تعلیق هیدرولیک

سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک، خودرو را به طور مداوم بالا برده و دوباره آن را پایین می‌آورد. این کنترل سطح می‌تواند مزایایی داشته باشد، به عنوان مثال با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می‌تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد. به این ترتیب سیستم تعلیق هیدرولیک، هندلینگ را بهبود بخشید و در عین حال مقاومت هوا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، فاصله از زمین را می‌توان با شرایط بار تنظیم کرد.

در برخی از سیستم‌ها، سیستم تعلیق همچنین می‌تواند به طور خودکار فاصله از زمین را با سطح جاده تنظیم کند. این سیستم‌ها همراه با یک سیستم حسگر پیچیده، دست اندازهای جاده را تشخیص می‌دهند.

مزایا و معایب تیونینگ کردن خودرو

مزایا:

• پیشرفته شدن و بهتر شدن سیستم صوتی خودرو.
• بالا تر رفتن توان و قدرت تولیدی پیشرانه .
• فراهم شدن امکان استفاده از تمام ظرفیت خودرو با ریمپ کردن ECU.
• تقویت نور تولیدی و زیبا شدن چراغ های خودرو.
• امکان استفاده از کاور های مات و براق و دادن ظاهری خاص به خودرو.
• تولید صدای جذاب با تعویض سری و سایر اجزای اگزوز.
• امکان افزایش امکانات سرگرمی با نصب مانیتور های لمسی.
• تغییر ارتفاع خودرو و پیدا کردن ظاهری اسپرت و خشن تر.
• امکان استفاده از فنر های پنوماتیک و تغییر ارتفاع خودرو در هر لحظه که بخواهید.

معایب

• هزینه بر بودن تیونینگ و بالا بودن نسبی قیمت قطعات لازم برای انجام آن.
• ممکن است در زمانی که نیاز به فروش خودرو پیدا کنید، فرد خریدار تیونینگ خودرو لوازم نصب شده توسط شما را نخواهد و شما مجبور شوید خودرو را بدون لوازم بفروشید.
• بالا بودن احتمال آسیب دیدن و به هم ریختن ECU، در صورت ریمپ شدن توسط افراد بی تجربه.
• افزایش هزینه نگهداری و مصرف سوخت خودرو در صورت تقویت موتور.
• امکان بهم خوردن ساختار استاندارد و اصلی خودرو.
• بالا تر رفتن احتمال تصادفات و چپ شدن خودرو در صورت سبک کردن وزن آن.

 

بیشتر بدانیم : ماشین بازها چه کارهایی میکنند

سخن اخر

ویتکس بحث هایی مثل تیونینگ خودرو چیست، بخش هایی که تغییرات تیونینگ خودرو آن ها در دربر می گیرد و مزایا و معایب تیونینگ خودرو را برایتان بیان کرد، تا با دانستن آن ها بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا تیونیگ خودرو به دردتان می خورد یا خیر. الان با توجه به این که شما با تیونینگ خودرو آشنایی دارید و  مزایا و معایب آن را می دانید، بهتر می توانید سبک و سنگین کنید و ببینید که آیا علاقه شخصی تان و مزایای انجام تیونینگ آن برنده می شوند یا معایب آن.